Google mění pravidla atributu „nofollow“ od 1.9.2019

Novinka nofollow a její obohaceníAtribut „nofollow“, který začal Google používat již v roce 2005, v září 2019 doznal změny v jeho použití a zároveň došlo k jeho „obohacení“ o další související atributy.

Původní použití rel=“Nofollow“

K čemu vlastně rel=“nofollow“ sloužilo? Google instruoval webmastery k použití tohoto atributu pro použití, kdy nemají cílový obsah pod kontrolou nebo se jedná o odkaz, který není přirozený. Tedy při jakémkoli systému výměny nebo prodeji odkazů v linkbuildingu. Chtěl tímto atributem zabránit nepřirozenému odkazování k dosažení určitého zvýhodnění v hodnotě stránky nebo klíčového spojení na stránce. Stejně tak se měl využívat na stránky, které netvořil webmaster, ale uživatelé sami (například v komentářích, na fórech apod.). Umožňoval tak tvůrcům stránek se distancovat od obsahu, který by tak musel kontrolovat manuální cestou – což většinou není prakticky možné. V jakých případech tedy bylo doporučováno používat rel=“nofollow“?

  • Odkazy z míst (vašeho webu), které nemáte pod kontrolou

  • Odkazy na místa, za které nechcete nést odpovědnost

  • Prodávané odkazy

  • Vyměňované odkazy (včetně různých systémů)

Nové atributy jako alternativy a náhrady k „nofollow“

Google se snaží rozpoznat povahu odkazu na základě svých algoritmů, ale jak je vidět i ze změn, které následují, chce s tím trošku píchnout. Na druhou stranu, zda bude mít pozitivní dopad na vaši stránku (ze strany odkazujícího) používání následujících atributů zatím není jasné. Co tedy nového? Přibyly nám dva nové atributy.

rel = „sponsored“

Tento atribut použijte u všech odkazů, které mají souvislost s nepřirozeným linkbuildingem a tento odkaz máte pod kontrolou. Například:

  • Odkaz je součástí výměnného systému odkazů

  • Odkaz vede na sponzora stránky/webu

  • Odkaz vede na tvůrce webu nebo hosting

  • Odkaz vede na autora článku (mimo web) – typicky PR články

  • Odkaz vede na produkty nebo služby (klasicky vyhodnocováno jako sponzorovaní odkazy)

Nasazení v HTML kódu stránky je pak jednoduché dekorování odkazu:

Copy to Clipboard

rel=“ugc“

Atribut „ugc“ (zkratka user generated content = obsah vytvořený uživateli) slouží k označení míst, kde je obsah tvořen třetí stranou. Použijete jej například:

  • Fóra (odstrašení, aby vás nespamovali uživatelé odkazy)

  • Fóra (nezaručíte, že odkaz povede na relevantní obsah)

  • Komentáře kde jsou povoleny html včetně odkazů

  • Různé vizitky uživatelů

  • Místa s vlastní publikací článků

Nasazení v HTML kódu stránky je pak jednoduché dekorování odkazu:

Copy to Clipboard

rel =“nofollow“

Doporučení je používat je ve všech ostatních případech, kdy nechcete zodpovídat za cíl vašeho odkazu a není vhodné to klasifikovat jako placený odkaz nebo odkaz tvoření uživateli na vašem webu.

Pokud jste doposud používali pro odkazy, za které jste nechtěli nést odpovědnost (tedy nést kůži na trh a předávat doporučení – rank) rel=“nofollow“, nemusíte hned měnit všechno od základu. Google tuto direktivu respektuje i po 1.9.2019. Konkrétně k tomu píše, že „sponsored“ je preferováno, ale „nofollow“ je také akceptováno.

V praxi to tedy znamená, že pokud budete označovat odkazy nově, použijte nové atributy, pokud je již máte správně označeny „nofollow“, spojte to s jinými úpravami u svého developera a neplýtvejte penězi na sólo nebo expres úpravy.

To stejné platí i pro atribut „ugc“. Pokud máte tuto část ošetřenou „nofollow“, nestresujte se.

Jestli se chcete podívat na oficielní nótu, naleznete ji v článku na Google blogu (en): Vývoj „nofollow“ – nové cesty k identifikaci přirozených odkazů. A zde prakticky vidíte, že ačkoli se jedná o odkaz směrem ven, není označen žádným z nových atributů. Proč?

  • Jedná se o oficiální blog Google – tedy dostatečně autoritativní (bude tu i zítra)
  • Jedná se o stejné téma – je tedy dost relevantní
  • Nevím o tom, že bychom si s Googlem vyměňovali nebo kupovali odkazy
  • Obsah tvořím osobně a nikoli uživatelé – mám ho pod kontrolou

S tím souvisí ještě jedna novinka. Google zatím zacházel s atributem nofollow jako s direktivou. Prostě jste do 1.9.2019 zakázali indexaci a crowling i předávání rankingu. Nyní sice zakazujete indexaci a crowling, ale pouze doporučujete Googlu co s rankingem. A od 1.3.2020 již nebudete ani zakazovat ani indexaci a crowling. Vše bude pouze doporučení pro velkého bratra.

Pokud se chcete dozvědět o dalších souvisejících atributech, přečtěte si článek z naší SEO školy: Meta tag robots.