Title – titulek stránky

Meta title tag nebo Page title jak se mnohdy nazývá je jednoduše řečeno titulek stránky. Je to jeden ze základních, ale velmi důležitých parametrů stránky, které se do dokumentu umisťují. Má velký význam pro SEO a to hned v několika faktorech. Titulek se propisuje do výsledku vyhledávání jako název stránky i s aktivním odkazem. Titulek se zobrazuje také v hlavičce uživatelského prohlížeče (případně záložkách). A do třetice se zobrazuje v sociálních sítích.

Klíčová slova v titulku zvyšují relevanci k obsahu. Slouží v podstatě jako název dokumentu. Do titulku můžeme vkládat kromě klíčových slov i viditelně konkurenční výhody nebo jiná důležitá sdělení, od kterých potřebujeme, aby přitáhla uživatele. A aby těch kladů tohoto meta tagu nebylo dost, tak technické nastavení „Title“ je extrémně jednoduché.

Viditelnost titulku ve vyhledávačích

Viditelnost titulku ve vyhledávači Google

Titulek-Title ve vyhledávači Google

Viditelnost titulku v prohlížeči Chrome

Zobrazení titulku v prohlížeči Chrome

Viditelnost titulku ve vyhledávači Seznam.cz

Titulek-Title ve vyhledávači Seznam.cz

Viditelnost titulku v prohlížeči Internet Explorer

Zobrazení titulku v Internet Exploreru

Omezení titulků

Cílem našeho snažení a mnohdy manuální práce s titulky je z této investice vytěžit co nejvíce. Samozřejmě v rámci technických parametrů, které máme k dispozici. Co nás tedy zajímá je kolik máme prostoru tak, aby jsme „zabrali“ co nejvíce místa ve výsledcích vyhledávání, ale nebyli přitom „useknuti“ a jaké znaky můžeme v titulku použít?

Omezení titulků – velikost

Možná vás napadlo, že by bylo vhodné do titulku vložit mnoho klíčových slov a možná, když je titulek tak důležitý, tam vložit třeba celou stránku. Sice by to šlo, ale bohužel by to napáchalo více škody než užitku. Viditelný prostor ve výsledcích vyhledávání pole Title je totiž omezený. Omezen je u Google na 600 px. U Seznam.cz je situace podobná. Udávat velikost v pixelech je těžko uchopitelné, protože znaky jsou různě velké. Proto vycházejme z jednoduché poučky, že máme u titulku k dispozici  60 znaků. Pak můžeme počítat s vysokou pravděpodobností, že se nám titulek zobrazí ve výsledku vyhledávání celý.

Předpokládám, že titulky budete psát ručně (tedy u důležitých stránek), pak by se hodil nástroj pro copywritera, aby se nemusel obávat délky. Zkusíme si tedy vystačit bez zbytečných nástrojů a použijeme Microsoft Excel a nebo úplně zadarmo Google spreadsheet. Stačí nám k tomu znát jen jeden jednoduchý příkaz a počet znaků v buňce je na světě:

Pro zjištění počtu znaků programu Excel a buňce použijeme příkaz „=DÉLKA(odkaz_na_bunku)“

Zjištění počtu znaků pro titulek v buňce Excel

Pro zjištění počtu znaků programu Google spreadsheet a buňce použijeme příkaz „=LEN(odkaz_na_bunku)“

Zjištění počtu znaků pro titulek v buňce Google Spreadsheet

Omezení titulků – speciální znaky

Další restrikcí by mohly být speciální znaky a emoji. Tedy ty, které se běžně nenacházejí ve znakové sadě daného jazyka. Tyto znaky však zakázané již nejsou. Historicky je Google přestal zobrazovat v květnu 2015. Minulý rok se opět objevily ve výsledcích vyhledávání. Zkoušel jsem dohledat přesvědčivé, tedy nestranné a dostatečně velké průzkumy, které by ukázaly, zda mají speciální znaky význam při míře prokliku. Bohužel se mi nic přesvědčivého nepodařilo nalézt a výsledky se značně tříštily.

Můžete je tedy používat, ale pravděpodobně to nepřinese kýžený efekt z hlediska SEO, konkrétně v CTR. Tyto znaky Google ignoruje (a vám to zabírá drahocenné místo v titulku) a Seznam.cz je mnohdy považuje za jinou znakovou sadu (například řečtinu). Jejich zobrazení ve výsledcích vyhledávání je také neurčité. Zobrazují se při přímých dotazech a mnohdy při „fun“ dotazech, tedy tehdy, pokud si Google myslí, že máte rádi cirkus, že se prostě chcete bavit.

Zobrazení titulku se speciálními znaky ve výsledcích vyhledávání:

Zobrazení titulku ve výsledku vyhledávání Google
Emoji v Google SERPu

Zobrazení speciálních znaků v prohlížeči Chrome (Google i Seznam.cz):

Zobrazení speciálních znaků v titulku prohlížeče Chrome

Implementace <title> do webu

Řekněme si něco o implementaci titulků do jednotlivých stránek a jak to co nejvíce ulehčit uživatelům, tedy lidem, kteří budou titulky fyzicky psát. Začneme jednoduchou implementací do stránek. Na každé stránce by se měl nacházet titulek, který je uzavřený v hlavičce dokumentu, tedy <head>:

Copy to Clipboard

Výše uvedený blok je samozřejmě HTML výstupem. Pokud by byl i vstupem, pak by byl vhodný jen pro několik statických dokumentů, které se nebudou měnit. Předpokládejme však, že web je trošku rozsáhlejší a uživatelé budou stránky nejen tvořit, ale i upravovat podle výsledků. V SEO je to běžné, pokud něco nefunguje, pojďme to změnit.

Potřebujeme vytvořit pro uživatele v administraci pole na změnu tohoto tagu. A aby toho nebylo málo, potřebujeme jim jej přednastavit. Budeme se tedy držet většinového pravidla, které je popsáno v obsahové části titulků a to, že chceme, aby byla část připravená pro unikátní název a část s brandem.

Protože jim chceme ulehčit práci, budeme předpokládat, že titulek se rovná názvu článku (není to však pravidlem). Systém přednastaveného titulku v administraci by tedy vypadal takto:

Copy to Clipboard

Chceme-li uživateli přidat určitý komfort do jeho psaní titulků, rovnou budeme počítat znaky a jemně ho upozorníme na to, že překročil nebo kolik mu ještě zbývá. Protože máme v databázi název společnosti – resp. brand a tedy víme kolik znaků zabírá a přičteme k tomu dvě mezery (před a za separátorem) v klidu mu vypíšeme kolik znaků má ještě k dispozici na vlastní titulek.

I zde jsou však výjimky z tohoto pravidla. Týká se to zejména Homepage nebo stránek, kde se sdělují důležité informace o společnosti, kdy je vhodné mít Brand na prvním místě. Je tedy dobré umožnit v administraci uživatelům, aby automaticky přidávaný Brand k titulku mohli odebrat a napsat titulek zcela dle své vůle (třeba i bez brandu a separátoru). Netřeba říkat, že by se měla změnit informace o počtu volných znaků. Zde nám postačí například zaškrtávací pole.

Správně napsaný titulek pro copywritery

V ideálním světě předá SEO konzultant informace o klíčových slovech copywriterovi, ten zakouzlí a voila, dokonalý titulek je na světě. Po nějaké době předá SEO konzultant (nebo analytik) informace o pozicích ve výsledcích vyhledávání, CTR a přidá k tomu statistiku, zda je to v pořádku nebo je třeba titulek upravit.

Jenže nežijeme v dokonalém světě. Vše se točí kolem zdrojů. Titulky píše člověk z administrativy, konzultanta nebo marketéra společnost vůbec nemá a analytik je slovo které je přímo tabu. Tak se vám bude hodit pár rad jak na to.

Řekněme si pár pouček, jak by měl ideální titulek vypadat z různých hledisek:

  • Titulek musí zaujmout

    Proč? Pokud se i na skvěle viditelné pozici zobrazí stránka s naprosto nesmyslným titulkem, pravděpodobně na ni klikne méně uživatelů. Sníží se hodnota celého snažení.

    Jak to vyhodnotíme? Porovnáme míru prokliku na dané stránce (tedy kolik lidí kliklo proti zobrazené stránce). Zde bychom měli brát v úvahu i na jaké pozici se daná stránka nacházela, jak si stojí ostatní stránky. Ale pro začátek nám bude stačit CTR

  • Titulek musí být relevantní vůči obsahu

    Proč? Protože titulek je ve výsledcích vyhledávání jako název i popis knihy najednou. Pokud si koupíte knihu, od které očekáváte data a fakta a při jejím otevření zjistíte, že se jedná o román z červené knihovny, asi ji nejspíše zavřete, protože tohle jste nechtěli.

    Jak to vyhodnotíme? Zde je to trošku obtížnější, protože se budeme opírat o jeden méně vypovídající údaj, tedy o míru okamžitého opuštění, případně cílovou skupinu dle demografických údajů (vše nalezneme v Google Analytics). Nebude to přesný údaj, protože jako vstup nesloužil pouze titulek, ale mnoho dalších faktorů, přesto nám to dá alespoň náznak, zda cílíme na správnou skupinu.

  • Titulek musí být unikátní

    Proč? Protože každá stránka, každý dokument, který tvoříte a který vás stojí čas, úsilí a mnohdy i nervy, musí mít svůj účel. Vy přesně víte, proč jej tvoříte a také pro koho. Proč byste tvořili stejný obsah dvakrát? Stejně tak říkáte uživatelům, že tento dokument se liší, že je jiný.

    Jak to vyhodnotíme? S tím pomůže konzultant nebo developer. Nemáte konzultanta a programátora? Tak si poradíme. Pokud jsou stránky do 500 URL’s můžete využít bezplatně Screaming Frog. Pokud jsou větší, můžete využít bezplatně Xenu. Je samozřejmě mnoho dalších nástrojů, ale proč vás tím nyní zatěžovat. Těm se budeme věnovat jinde.

  • Titulek musí obsahovat klíčová slova (ideálně čím více na začátku, tím lépe)

    Proč? Protože pomáhají stránce ke zviditelnění se na daná slova. Prostě tím říkáte, že jsou pro danou stránku důležitá, že vyjadřují to, co se na té stránce nachází. A samozřejmě nesmím zklamat tím, že bych neřekl, že se jedná o jeden z faktorů SEO 🙂

    Jak to vyhodnotíme? Předem už přece víte, jaká slova jsou pro daný dokument důležitá. Dostali jste je od svého konzultanta. Pokud ne a nemáte ani analýzu klíčových slov, pomůže zdravý rozum (co lidé hledají, když chtějí informace, které zde máte?). Takže vyhodnocení je, že zde buď jsou nebo to přepište.

A na co si dát pozor při psaní titulku. Aneb co prostě nedělat?

  • Nespamujte klíčovými slovy

    Proč? Kromě toho, že to vyhledávače ocení snížením hodnoty klíčových slov ve spojení se stránkou (prostě ji sníží viditelnost), tak nebude evidentně psaná pro uživatele, ale pro roboty. Vycházejte z toho, že vyhledávače se snaží být jako lidi, neprezentujte se vy jako roboti. Dalším krokem je určitě hlasové vyhledávání. Už jste někdy slyšeli zadávat někoho do hlasového vyhledávání „auto, auta, osobní auto, osobní auta“?

  • Nepřekračujte velikost 60 znaků

    Proč? Nezobrazí se vám celý ve výsledcích vyhledávání. Vyhledávače pak titulek utnou dle svého a veškeré snažení s dobrým titulkem půjde do háje. Není nic krásného na tom dívat se na dvě tečky uprostřed jinak dokonalého titulku.

Trošku si s velikostí pomůžeme za pomoci Excelu nebo Google Spreadsheetu. Chápu, že pro tvůrce obsahu je mnohdy tabulka jen síť čar, která jim zabírá místo na stránkách. Tak jsem vám připravil maličký vzoreček pro usnadnění práce (oproti předchozímu příkladu je přidán Brand):

Počet znaků i s Brandem v Excelu:

Délka titulku i s Brandem v Excelu

Počet znaků i s Brandem v Google spreadsheet:

Délka titulku i Brandem v Google Spreadsheet

Shrnutí titulků

Titulek pište maximálně 60 znaků dlouhý (včetně brandu).

Používejte klíčová slova, ale nespamujte (píšete pro lidi).

Snažte se vystihnout karmu dokumentu v titulku – buďte relevantní vůči obsahu.

Nepoužívejte speciální znaky (vyjma rozdělení obsahu a brandu).

Chcete vědět o dalších Meta tazích? Podívejte se na náš článek Meta tagy.