Meta description

Meta tag description je doporučení pro vyhledávače (ano doporučení), jaký textový popis by měl zobrazovat ve výsledcích vyhledávání u konkrétní stránky. Vkládá se do kódu jednotlivých stránek v oblasti. Hlavním účelem meta description je zobrazit uživateli delší popis toho, co na dané stránce může očekávat za obsah. Tento tag neovlivňuje viditelnost klíčových slov jako takových, ale je nápomocen při procesu rozhodování uživatelů, zda na stránky přejít či nikoli.

Omezení Meta description

Ačkoli ve své podstatě žádným omezením meta description není a to jak velikostí, tak použitou znakovou sadou, omezení je zde na výstupu a užitné hodnotě. Bez problému můžete vzít celý obsah daného dokumentu a vložit jej do této meta informace. Můžete použít 150x jedno klíčové slovo a přidat k tomu pár žlutých slonů a mnoho růžových srdíček, které uzavřete pěkným vysmátým smajlíkem. Výsledný efekt však bude jiný, než jste očekávali. Pokud se vůbec zobrazí meta description ve výsledku vyhledávání s obsahem, který jste podstrčili, tak to bude jen část a pravděpodobně i bez vašich vtipných emoji. A o tomto omezení se budeme bavit.

Velikost prostoru meta description ve výsledku vyhledávání 2019

  • Google (desktop) – 160 znaků

    Omezení prostoru je zde na 320 znaků (průměrně), nicméně je většinou nezobrazuje. Padají různé názory na to, že se jedná jen o určité druhy dotazů, autority a podobně – Google však jistý návod nedal. Spolehněte se však na délku 160 znaků. Sice vám to nezaručí, že se přesně to co tvrdíte v tomto tagu zobrazí ve výsledcích vyhledávání, ale zvyšujete si šanci na zobrazení. Některé SEO nástroje doporučují 230 znaků, protože je to údajně zlatý střed, na který Google hezky reaguje. Pro technologicky zaměřené je to 920 pixelů.

  • Google (mobile) – 120 znaků

    Zde se vám zobrazí o něco méně než u desktopové verze. Tedy 120 znaků (průměrně). Opět pro technologicky zaměřené to je 680 pixelů.

  • Seznam.cz, Bing, Yahoo apod. – 168 znaků

    U ostatních vyhledávačů (resp. jejich SERP) máme k dispozici trošičku jistější velikost. A to 168 znaků (tedy 980 px). Seznam není v této skupině proto, že bych ho chtěl nějak podceňovat, jsme v České republice), kde má velmi velké zastoupení (již ne majoritní, ale značné). Je zde proto, že se ohledně velikosti chová podobně.

Příklad zobrazení delšího popisku než je 160 znaků:

Meta description

Shrnutí délky meta description – vzhledem k rozdílným velikostem přiděleného prostoru pro popisek stránky (zejména Mobilní zobrazení VS desktop) je vhodné psát nejdůležitější informace ihned na začátek. Měli byste se vejít s tím „nej“ do 120 znaků.

Speciální znaky a emoji v meta description

V roce 2019 je velkým trendem používat speciální znaky a konkrétně emoji částečně v titulku stránky a hlavně v popisu stránky. Nejste omezeni a můžete je využívat dle libosti. Dokonce jsem četl názory různých správců stránek (většinou e-shopů), jak si pochvalují, že jim funguje míra prokliku. Nicméně bych volil opatrnost v jejich používání, protože se nezobrazují stejně v různých vyhledávačích (konkrétně v jejich SERP), někde vůbec. Vy přijdete o znaky v meta description a bude to působit nekonzistentně. Do budoucna není jisté jak a jestli bude i Google zobrazovat emoji. A jen z praxe, znáte nějaký velmi konkurenční výraz na kterém se ve výsledcích vyhledávání zobrazují emoji? Nemohlo by to být tedy také tím, že Google tam nemá co dát a web s emoji v tu danou chvíli vypadá z hlediska relevance apod. nejlépe? Protože na přímé dotazy se zobrazují hezky. Ale nechtěl jsem to nijak zvlášť rozvádět, protože hezký průzkum udělal Dušan Janovský ve svém článku: Emotikony použitelné v SERPu Google.

Implementace a vychytávky pro developery

Pokud nejste developer, můžete tuto sekci klidně přeskočit.

Ve zkratce se meta description implementují na web v sekci. Tedy jako ostatní meta tagy. Není to nic složitého. V CMS by developeři na rozdíl od titulků měli přidat pouze počítadlo znaků, aby copywriter (v lepším případě) nebo prostě člověk, který je píše věděl, jak moc se může rozmáchnout, ale mohou být i další vychytávky, které si řekneme dále.

Implementace Meta description

Copy to Clipboard

Jak userům trošku ulehčit práci v CMS

Dáme si nějaké krmivo pro developery. Něco z toho tady již bylo zmíněno a něco ještě bude, ale jednoduše řečeno, pokud není meta description vyplněn a nebo vyhledávače uznají za vhodné, nahradí ho jiným blokem textu přímo ze stránky. Takže jak to ulehčit vlastním lidem?

  • Pole pro psaní tagu – Textarea

    Neškrťte místo a dejte uživatelům „textarea“ s třemi řádky aby tam dostali 320 znaků bez scrolování. Bude to pro psaní přehlednější a vizuálně uvidí kolik mají ještě znaků.

  • Přidejte counter

    Dejte jim pod textové pole i počítadlo znaků, ať neustále vidí kolik jim zbývá. Zrychlí to rozvržení práce na textu.

  • Očistěte Copy-Paste

    Znám copywritery, kteří ze svých vlastních důvodů píší texty v různých programech a pak je kopírují na stránky. Bohužel v případě MS Wordu včetně toho nepořádku co s tím souvisí (čtěte informace o formátování). Takže až vám tam tu dobrotu stříknou, myslete za ně a očistěte jim ten text.

  • Pohlídejte jim klíčová slova

    Bývá standardem, že se z hlediska SEO do description vkládá i klíčový výraz. Pokud vás zajímá proč, přečtěte si pasáž pro psaní tohoto textu. Pokud fakt chcete být za hvězdy a usnadnit markeťákům práci, určitě už máte v CMS pole pro hlavní/vedlejší klíčová slova daného dokumentu. A nyní je využijeme k tomu, že jim je pod meta description vypište a nechte systém kontrolovat, zda je kopíci použili či nikoli (zvýrazněním, červená/zelená apod.). Nedoporučuji to však podchytávat striktně, protože algoritmy nejsou hloupé a vážně se zde nemusí nacházet klíčové slovo v daném tvaru. Je to jen pro info toho, kdo to píše.

  • Nepředvyplňujte tag

    Pokud se bude jednat o stránku s obsahem vyhledávače si najdou smysluplný blok textu samy (někdy tedy zbožné přání). Bude-li to důležitá stránka, kolegové ji jistě doplní a když ne oni, bude křičet SEO konzultant. Nebude-li důležitá, není třeba plýtvat zdroji. Kromě toho SEO konzultanti používají scrapovací nástroje, které takto snadno rozpoznají, že tento tag není na daném dokumentu vyplněn a dle důležitosti pak sestaví seznam toho, co se musí doplnit. Pokud jim to vyplníte (také nějakým kusem textu – pravděpodobně prvních X znaků) – nepomůžete si a můžete se setkat s tím, že bude chtít konzultant export z DB stránek, které byly manuálně vyplněny a které ne. Takhle, než se koukat na váš otrávený obličej to budou mít s menším úsilím než vy 🙂

Plníme meta description obsahem

Pokud píšete texty, tak to trošku zkusím shrnout pro vás kreativně založené lidi, abyste věděli proč to děláte.

Hlavní účel meta description je přesvědčit čtenáře (uživatele, který zpět na svůj dotaz ve vyhledávači dostal i váš dokument), aby si ze záplavy odpovědí (které se skládají z placených i neplacených výsledků – minimálně 10 kousků) vybral právě ten váš. Jednoduché, ale jak toho dosáhnout? Podíváme se na faktory, které to ovlivňují a které musíte brát v potaz:

  • Uživatelé skenují – nečtou

    Nahrňte to nejdůležitější na začátek meta popisu.

  • Jste omezeni místem

    Napište to nejdůležitější ve 120 znacích (aby důležité informace byly vidět i na mobilech) + 40 znaků máte i pro desktopy (na zobrazení delšího textu se nemůžete spolehnout)

  • Vložte klíčové výrazy

    Při tom jak uživatelé přelétnou popisek, máte větší šanci, že zahlédnou přesně ten výraz, který hledali a mohou mít pocit, že zde najdou přesně to co hledali. Zároveň dochází k zesílení přesné shody ve výpisu.

  • Zpřesněte obsah

    Dnes píše na web kde kdo (včetně mě 🙂 ) a po rozšíření hlášek jako „Obsah je král“ apod. je internet zaplaven přemírou nejen zbytečného, ale hlavně i starého obsahu (tedy akce z minulého roku, když vás zajímá akce, která bude za měsíc, SEO pravidla, která už rok neplatí apod.). Dodejte tedy rok tam, kde to dává smysl. Nebo dodejte náznak odpovědi na informační dotazy – „kolik je hodin?“ / „Zajímá vás kolik je právě hodin?…“ – tady nyní zapomeňte na to, že v tomto případě vám Google ihned odpoví 🙂

  • Nelžete

    Nesnažte se tvrdit v meta description, že se zde nachází obsah, který tam není. Pokud by neutrpěla relevance a vyhledávače by to v první chvíli nerozpoznaly, rozhodně by to poznali skuteční uživatelé, kteří by ihned web opustili a zadali by frázi znovu a šli jinam a to webu rozhodně nepomůže.

  • Co vaše cílovka?

    Cílová skupina je oblast sama pro sebe. Nyní však vyjdeme z toho, že zřejmě nebudete psát popis stránky způsobem pro 60-ti letého filozofa se třemi doktoráty, když se jedná o nový druh paintbrushe pro longboard.

  • Zvolte správná slova i emoce

    Setkal jsem se s copywritery, kteří mi přišli spíš jak generál X, který zná jen jediný manévr a to obětovat pravé křídlo. Prostě měli jediný styl a ten jeli ať psali o průmyslových součástkách nebo plyšových hračkách. Nemusíte hned šokovat, ale zkuste spojit stránku s emocemi. Když uživatel přelétne popis stránky měl by se zarazit, mělo by to s ním něco udělat. Jinak jste stejně šedí jak ve filmu Matrix v tréningovém programu. Pro neznalé, hlavní hrdina se vyhýbal proudu lidí, kteří vypadali jeden jako druhý (klasický office dress code), až potkal ženu v červených šatech a otočil se.

Trošku hodně požadavků na 120 – 160 znaků místa, což? Pravděpodobně všechny tyto znaky nezvládnete do popisků dát. Proto se zaměřte na jediné – zaujmout a přesvědčit. Znovu si ujasněte hlavní cíl, který je přesvědčit uživatele, aby klikl.

Všimněte si, že zde není jediná zmínka, jak psát pro roboty. To proto, že toto je pro lidi, přesvědčujete lidi, algoritmy v tomto případě řeší až následky (tedy zda došlo k uspokojení uživatele obsahem). Je to jak zadní strana knihy, než ji koupíte podíváte se o čem je. Toto je vašich 160 znaků slávy.

Optimalizace Meta description a zdroje

O zdroje, investice a návratnost běží zodpovědným osobám vždy, tak jak na to? Jednoduchá odpověď by byla postupně a s rozmyslem. Trošku to rozvedu.

Investice – chcete to profesionálně? Něco to stojí. Stojí to práci copywritera a SEO konzultanta. První práci odvede SEO konzultant:

  • Určí, které stránky jsou důležité

    Je jasné, že u větších webů a společností je třeba vybírat. Nebudete optimalizovat kdejakou tiskovou zprávu.

  • Sestaví seznam dle priorit

    Napsat popisky také chvilku trvá, a další než to schroustají vyhledávače. Tak ať to už frčí.

  • Zjistí cílovou skupinu

    To je téma samo o sobě, ale nyní ve zkratce. Něco získá z analytických nástrojů něco od klienta něco vysleduje.

  • Zajistí klíčová slova

    samozřejmě je před tím analýza klíčových slov, scany webu, chování uživatelů a další analytika nad jednotlivými stránkami (shlédnutí vs prokliky apod.).

  • Předá štafetu

    Tento nádherný seznam (na kterém se tedy nachází jednotlivé stránky seřazené prioritně, jejich klíčová slova, cílová skupina apod.) předá copywriterovi

Následuje copywriter:

  • Nastavení způsobu komunikace

    Copywriter si určí jak bude u jednotlivých stránek komunikovat dle cílové skupiny (samozřejmě mu s tím může pomoci analytika – na jaký způsob komunikace uživatelé lépe reagují).

  • Psaní jednotlivých popisků

    A tady už copywriter píše a píše. Může samozřejmě i zvolit nějaké experimenty (různé způsoby komunikace u podobných stránek). Jen se pak nesmí zapomenout tento experiment vyhodnotit a dle výsledků upravit stávající popisky).

Zdroje vynaložené na meta description

Pokud si meta popisky tvoříte sami (tedy inhouse – svépomocí), pak investujete čas. Otázka zní, zda se vám nevyplatí svůj čas nebo čas vašich zaměstnanců/podřízených investovat do jiných aktivit. Již toto rozhodnutí vyžaduje určité zkušenosti/znalosti. Tedy přesně u jakých stránek má smysl se zabývat meta description a u jakých to již nemá finanční přínos, kde se již investice nevyplatí.

Pokud si najmete agenturu, pak vám profesionálové zcela jistě určí u jakých stránek se popisem budou zabývat a kde již budou investovat vámi přidělené zdroje do efektivnějších činností. Každá schopná agentura hospodaří se zdroji tak, aby dosáhla co největšího efektu pro vás.

Samotný copywriter na to nestačí

Pokud si najmete čistě copywritera na „napsání“ meta description a ten nebude mít za sebou SEO konzultanta, můžete mnohdy očekávat zcela nejistý výsledek. Nejen, že většinou nedokáže určit priority nebo správná klíčová slova, ale rozhodně se nezastaví u stránek, které již nebudou mít efekt (hledanost, konkurence, viditelnost). Zajímavé je, že mnoho dobrých copywriterů tato data vyžaduje, aby se mohli soustředit na faktory, které jsou popsány výše a je jich více než dost). Ale na Ferdy mravence samozřejmě narazíte všude, kdy copywriter si dodá klíčová slova, analyticky vyhodnotí stávající stav, vyhodnotí jejich stávající viditelnost, potenciál a nevyužitý potenciál, konkurenci apod. a nakonec vyšvihne meta popisky splňující všechno za 10 min kus.

Ale vážně, psát Meta description 30 min při hodinovce například 500 Kč na hodinu, to znamená, že každá stránka je rázem 250 Kč v mínusu, které musí vydělat. To jsou ty zdroje se kterými hospodaříte. Ale dá se to dělat rychleji a dobře, dokonce musí.

Podívejte se i na další meta tagy, které mohou ovlivňovat úspěch vaší webové prezentace: Meta tagy.