Canonical tag

Canonical tag slouží ke konsolidaci duplicitních nebo velmi podobných stránek. Je vhodné jej použít zejména při práci s parametry nebo filtrací při zachování přístupu pro běžného uživatele. Tedy všude tam, kde chceme vyhledávačům zcela jasně určit, která stránka je hlavní a má se zobrazovat v SERPu.  A když jsme u těch vyhledávačů tak je důležité na úvod říci, že je podporují jak Google, tak Seznam.cz. Nicméně jedná se o doporučení. není to dogma, takže se vyhledávače mohou rozhodnout dle svých porovnávacích algoritmů.

canonical tag - kanonická url

Situace pro využití canonical tagu v ecommerce:

V ecommerce projektech je nejvíce případů, kdy je vhodné používat canonical. Například:

  • Sortování produktů

    Různé druhy řazení produktů jsou ideálním užitím tohoto tagu. Například řazení dle abecedy, ceny, dostupnosti, užití, ID apod. Tyto adresy jsou tvořeny parametrem, který nechceme indexovat.

  • Produktové stránky pro mobily

    Pokud váš web používá technologii AMP (Accelerated Mobile Pages), pak typicky dochází k duplicitnímu obsahu. Google se k tomu oficiálně vyjádřil v roce 2018, že tento postup je správný.

  • Produktová stránka upravená pro tisk

    Některé eshopy nabízejí možnost vytisknout si produkt. Obvykle se však jedná o stejný obsah, který je jen přeskládán tak, aby hezky vypadal na tištěném materiálu.

  • Zařazení v různých kategoriích / podkategoriích

    Zde jej používejte jen pokud je krize a nemáte jinou možnost. Správným řešením je, aby produkt měl pouze jednu URL adresu.

  • Drobně odlišný produkt

    V případě použití jednoho produktu ve více variantách (např. velikost trička) je vhodný stav tabulka velikostí. Avšak někdy to není možné z důvodu technických omezení systému a někdy se snaží správce „nakrmit“ eshop produkty a vytvoří stránky typu „Kalhoty červené“ a „Kalhoty modré“ apod. Jediná změna je pak v tom parametru barvy. Tyto stránky ted technicky nejsou duplicita, ale prakticky jsou totožné. Pak si zaslouží vybrat jednu a na tu zamířit canonicalem.

Ostatní běžné situace pro využití canonical tagu:

  • Konsolidace subdomény

    Je možné takto konsolidovat adresy inmatrix.cz a www.inmatrix.cz. V případě konsolidace domén však doporučuji použít spíše přesměrování za pomoci stavového kódu 301.

  • Kanonizace Homepage

    Protože nemáme pod kontrolou jakým způsobem budou ostatní weby odkazovat na naši Homepage, je vhodné ji kanonizovat proaktivně, tedy samu na sebe. To platí i u dalších stránek. Viz další bod.

  • Kanonizace sama na sebe

    Je vhodné také použít canonical i na stránky, které existují pouze v jediné variantě. Předejdeme tak možným problémům s parametry odkazujících stránek (typicky označené výstupní odkazy), včetně kampaní.

  • Více domén

    Pokud máte pod kontrolou více domén u kterých chcete publikovat stejný obsah, pak je vhodné vybrat pro vás tu nejdůležitější doménu zde obsah kanonizovat (tzv. cross domain canonical).

Praktické využití kanonické adresy

Nejčastějším využitím je problém u ecommerce projektů, kde dochází k různému uživatelskému řazení produktů. Typicky podle názvu, ID, ceny nebo i recenzí.

  • https://www.mall.cz/mobilni-telefony?o=_price (parametr „o“ s hodnotou „_price“ – v tomto případě srovnání dle ceny)

  • https://www.mall.cz/mobilni-telefony?o=rank (parametr „o“ s hodnotou „rank“ – v tomto případě srovnání dle recenzí)

Naším logickým cílem je směřovat veškeré SEO hodnoty na jednu adresu, tedy https://www.mall.cz/mobilni-telefony. Stejně tak chceme, aby se primárně zobrazovala ve výsledku vyhledávání právě tato nesortovaná adresa.

Jednoduše tedy nastavíme kanonickou stránku na všech URL adresách, které obsahují parametry (v tomto případě sortovací).

Poznámka:  v době psaní tohoto článku měl eshop Mall chybně nastavený canonical na <link rel=“canonicalhref=“https://www.mall.cz/mobilni-telefony?o=price„>. Správně by měl mít nastavenou kanonickou adresu na hlavní adresu bez parametrů.

Implementace Canonical tagu

Canonical tag se vkládá do sekce <head>. Uvádějte v něm absolutní adresu kanonické url (tedy adresu té hlavní stránky, včetně samu sebe).

Copy to Clipboard

Je možné použít i řádek v http (vhodné například pro pdf dokumenty), ale zápis do http podporuje pouze Google.

Na co si dát pozor při nasazení tagu canonical

  • Nepoužívejte vícenásobný canonical

    Pokud použijete více instrukcí v jednom dokumentu, bude vyhledávači úplně ignorován jako protichůdný příkaz.

  • Nepoužívejte canonical u stránek, které již nejsou potřeba

    V případě, že je stránka nahrazena novější a původní již ztratila smysl, přesměrujte ji 301.

  • Nepoužívejte canonical u jazykových mutací

    Pokud váš web využívá více jazyků, použijte místo kanonizace tag hreflang.

  • Nepoužívejte canonical u stránkování

    Při rozdělení obsahu na stránky (například u eshopů), používejte místo kanonizace tag rel=“next“ a rel=“prev“

  • Nepoužívejte přesměrovanou nebo neexistující kanonickou URL

    Kanonizujte jen stránky, které jsou živé (vrací status 200). Nepoužívejte tedy přesměrované stránky (3xx) nebo neexistující (404) či jinak omezenou (např. 503).

  • Neurčujte kanonickou URL stránku, která je zakázána pro vyhledávače

    Pokud má mít kanonizace stránky význam, měla by vést na povolenou stránku pro vyhledávače včetně indexace.

Canonical tag je z hlediska SEO velmi mocný nástroj, ale dokáže hodně ublížit. Dávejte pozor při jeho nastavení.

Další meta informace o meta tazích a zvláště těch, které mají souvislosti se SEO naleznete v článku: Meta tagy. Další informace ohledně tagu Canonical najdete v ofciálním článku Google (en): Consolidate duplicate URL’s.