TitulkyTitulky a jejich přínos pro SEO jsou v odborných i laických diskuzích popsány odshora dolů i odspoda nahoru. Ale i přes tyto diskuze se stále mnohým firmám nedaří titulky psát pro lidi. Pro potenciální zákazníky, o které nám jde především. Shrnu několik pravidel a postupů, které umožní pochopit titulky jako zdroj potenciálního zákazníka (čtěte relevantní návštěvy).

Titulky jako odpověď uživateli

Všichni víme, že dnes uživatelé využívají vyhledávače k zodpovězení svého dotazu, nalezení řešení na svůj problém apod. Dříve vyhledávali uživatelé jednoslovně, obecně. Ty doby jsou však již pryč.
Pokud si například vybíráme nové auto, většinou nezadáme pouze “auto” nebo “osobní auto”. Hledáme radu, nebo výběr našeho nového dopravního prostředku. Vyhledáváme například “Auto pro rodinu”, a tady máme výsledky přirozeného vyhledávání:

Titulky - SERPPrvní čtyři výsledky na první pohled evokují spíše otázky než odpovědi na náš dotaz. Web TN.cz se sice snažil dovětky typu “rady” dodat informaci o tom, že se zde nějakých odpovědí můžeme dobrat, avšak titulek je příliš dlouhý. Přesahuje tak prostor, který je pro zobrazení vyhrazen, a sdělení zaniká. Pravděpodobně se také jedná o generovaný titulek.

Bez ohledu na to, že TipCars není naším klientem, můžu říci, že zde se již někdo zamyslel. Dostávám zde zcela jasné odpovědi:

1.    Splnili mé očekávání – naleznu zde rodinné auto = auto pro rodinu
2.    Přidali očekávanou vlastnost vozu = spolehlivé
3.    Přidali Brand – je to společnost a vůz si mohu zakoupit

Pozn. k výsledkům v SERPu: jedná se o výsledky v anonymním okně. Je vidět, že ostatní prodejci mají co dělat.

Titulky a CMS

Systémy, které dnes dodávají developeři jsou k titulkům více či méně přátelské. Většina výrobců méně robustních systémů vidí největší nebezpečí mezi klávesnicí a židlí. Tam, kde to pokládají za vhodné, proto omezují možnosti manuálních změn. Zejména u eshopů, které jsou tvořeny logikou, považují automaticky generované titulky za naprosto přípustné.
A z toho vzniká moje následující otázka:

Když se vyhledávače snaží chovat jako lidé, proč se někteří lidé snaží chovat jako stroje?

A podařilo se jim tímto způsobem zaplavovat internet generovanými titulky. Například:

Titulky, příklad 1 nebo    Titulky, příklad 2

Společnosti, které to s propagací svých produktů přes přirozené výsledky vyhledávání myslí vážně, mají buď vlastní tým, nebo používají služby agentury, či profesionála.
V každém případě je však potřeba mít k tomuto účelu přizpůsoben CMS. Základní vlastností v tomto případě je umožnit ruční psaní titulků dle nastavených pravidel. Systém musí ulehčit copywriterovi, nebo jinému pracovníkovi zodpovědnému za obsah. Jak?

  • Copywriter by měl vidět, kolik ještě zbývá prostoru na psaní (s odečteným brandem, pokud se zobrazuje na všech stránkách)
  • Copywriter by měl vidět minimální délku titulku (aby nedocházelo k příliš obecnému popisu)
  • Copywriter by měl vědět, že se mu podařilo napsat duplicitní titulek (zejména u velkých portálů se to stává)
  • Copywriter by měl mít při titulku na očích téma stránky (nekonečné skrolování v administračních prostředích tomu moc nepomáhají)

Nesnažme se dělat z copywriterů SEO konzultanty. Jejich práce je, aby text titulku byl krátký, výstižný, poutavý a konverzní. Není to už dost instrukcí?
Chceme, aby se soustředili na vlastní popis a nikoli na další omezení a příkazy. Uvádějme jim velikost v pixelech (instrukce, že titulek má být dlouhý 55-65 znaků je asi tak přesný jako přesný popis kadence kulometu ve filmu Černí baroni).
Oni to vymyslí, je to jejich práce a vizitka.

Titulky v online marketingu

Experimentujte. Titulky nejsou posvátná kráva. Jsou důležité, ale nejsou jediným signálem pro vyhledávače. Jsou důležité pro vaše potenciální zákazníky, jsou to první, čeho si uživatel všimne ve výsledku vyhledávání.

Tím, že změníte titulek, SEO nezabijete.

Nepotřebujete drahé nástroje na A/B testování kvůli titulkům. Změřit a hodnotit vhodnost titulku zvládnete velmi dobře s “jednoduchými”, ale hlavně bezplatnými nástroji. Stačí vám k tomu Google Webmaster Tools a doplňkem je Google Analytics.

GWT vám spočítá vaše CTR (Click Through Rate – míru prokliku). U klíčových slov a frází se nacházejí i dopadové stránky. Uvidíte, na jaké pozici se dané klíčové slovo zobrazilo a kolikrát. Také zobrazí, kolikrát bylo prokliknuto na váš web. Abyste nemuseli před počítačem sedět s kalkulačkou, rovnou vám míru prokliku spočítá.

Takže nyní známe současný stav.

Pokud ještě nemáme nalezen správný jazyk klienta, začneme s ním.

Nepospícháme-li, vezmeme si jednu stránku, která je na relativně stabilní pozici a změníme způsob komunikace. Například z otřepané fráze “Nabízíme velmi kvalitní…” na “Po čertech kvalitní…”. A sledujeme vývoj. Podle toho upravíme mluvu i u ostatních podobných stránek. Pokud pospícháme, vezmeme dva nebo více podobných výrazů (konkurence, hledanost, současná viditelnost), které mají své vstupní stránky, a rozjedeme testovací kolečko ve větším.

Pokud již máme jazyk komunikace, testujeme rozložení slov, brandu, rozdělovníku, stop slov apod.

A k čemu Google Analytics? Jedna věc je zvýšit míru prokliku na základě úpravy mluvy, ale důležitější je, zda jsme tím zasáhli potenciální klienty. Pokud u luxusního vozu za 5 mil. korun například napíšeme “Dost hustě nadupaná kára…”, tak zřejmě získáme teenagery, kteří se na ten “stroj” poběží podívat. Avšak pravděpodobně na něj nebudou mít peníze. A co takhle “Velmi spolehlivý luxusní vůz…”. Ten moc teenagerů nepřivede, ale pravděpodobně bude lépe zasahovat solventní usedlé pány.

 Titulky v praxi

  • Pište titulky tak, aby plnily svůj účel (sdělily, co se na stránce nachází a přivedly relevantního návštěvníka)
  • Využívejte maximálního viditelného prostoru
  • Testujte titulky z pohledu uživatele v několika variantách
  • Vyhodnocujte přivedenou návštěvnost (zda je to ta, o kterou máte zájem)
  • Zkontrolujte si, zda již váš systém neobsahuje duplicitní titulky. Nejpoužívanější nástroje zdarma jsou Google Webmaster Tools, Xenu, Screaming Frog (do 500 URL’s zdarma) a další.

 

A otázka na závěr. Proč tento příspěvek nemá optimalizovaný titulek?

  • Odpověď: protože je to blog.